Thursday 4 February 2016

Part 1: Cameron Lavender Garden, Cameron Highlands

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Jom kita pi jalan-jalan Cameron Highlands. Cerita tahun lepas nih. Tapi who care kan. Janji saya happy, uolls yang baca pun happy. Muahciked!!

Okay, December month sememangnya merupakan masa untuk pergi bercuti bersama keluarga. Memandangkan RM jatuh teruk jadi kita pi Cuti-Cuti Malaysia sajalah. Trip ke CH ni memang tak plan awal, bila kakak saya kata nak pi Cameron, saya pun nak ikutlah! Kita orang pergi pada hari bekerja. Sengaja pilih hari biasa sebab kononnya nak elak jem. Tapi memandangkan cuti sekolah jadi jem jugalah sikit. But still okay sebab we all bertolak awal pagi.

Lepas Subuh jer we all terus bertolak dari Kulim, guna jalan Serdang menuju ke Bandar Baharu. Jalan terus sampailah keluar Simpang Pulai. Dalam pukul 8am kami singgah breakfast kat kedai makan tepi jalan kat area Simpang Pulai. Susah juga nak cari kedai makan pagi-pagi, jumpa kedai ni satu jer. Tapi ada macam-macam menu. Nasi lemak, nasi goreng, bihun, mee, roti canai dan macam-macam lagilah. Makan lebih sikit senang boleh tahan sampai petang. Hehe...

Dan perjalanan pun diteruskan. Dari Simpang Pulai terus ke CH mengambil masa kira-kira 1.5jam. Sebab bawa slow saja sambil menikmati pemandangan gunung-ganang di sepanjang perjalanan. Cuba juga intai-intai orang asli tapi tak terserempak pula. Mungkin pagi-pagi semuanya sibuk di kebun. Hahah~

Sebelum pi memang dah buat senarai tempat-tempat yang nak singgah. Pilih tempat-tempat yang best saja dan tempat yang tak pernah pergi lagi sebab ini adalah trip yang singkat. Kita orang pi satu hari saja, Mungkin tajuk tu lebih sesuai Sehari Di Cameron Hinglands, tapi tak apalah...eh eh...

Dan nak habaq kat sini, saya perasan cuaca kat Cameron ni semakin sejuk berbanding 3-4 tahun lepas. Kira memang kena pakai baju sejuk sedia la. Tapi memang best la kan, ini baru Cameron. Heheh..

[CAMERON LAVENDER GARDEN]

Destinasi pertama semestinyalah Cameron Lavender Garden yang terletak di Tringkap. Memang jumpa tempat ni dulu. Tepi jalan sahaja, memang nampak dari jauh. Cameron Lavender merupakan tarikan terbaru di CH. Kalau uolls pi sini mesti jatuh cinta punyalah. Cantik sangat baq hang. Sapa tak singgah memang rugi bebenor.


Oh, ya! Lupa nak cerita. Ada entrance fees ya kengkawan. Untuk dewasa RM6 dan untuk kanak-kanak RM4. Aktiviti utama kat sini semestinyalah bergambar kenangan. Ada banyak port yang teramat cantik kat sini. Kira semua tempat pun cantiklah. Memang semua tempat pun rasa nak bergambar kenangan. Yang paling saya suka port yang ada bunga yang disusun pelbagai warna. Memang teramatlah jatuh cinta.


Selain itu, ada juga jualan barang cenderahati. Banyak kedai-kedai yang menjual beraneka jenis barangan. Pandai-pandai la korang minta tawar. Bagi saya barang-barang kat sini cantik-cantik, mungkin tempat baru jadi barang pun barang baru la. Harga sama sahaja macam kat luar, bezanya uolls kena pandai tawar-menawar.



Kat bahagian atas pula ada Self Pick Strawberry. Saya lupa nak check harga sebab tak nampak orang yang jaga pun. Mungkin sebab ramai sangat orang sampai tak perasan yang mana satu. Kat atas pun boleh cuci mata tengok bunga-bunga segar yang perbagai jenis dan warna. Memang cantik sangatlah. Penuh berwarna-warni.



Selain itu, terdapat juga cafe kat bahagian atas tempat ni. Saya tak try menu dia, so tak sure okay ke tak. Nampak macam ada kek juga...

 

Okay, selamat mencuci mata tengok gambar-gambar kitaorang kat Cameron Lavender Garden yang berbunga-bunga. Purple here and there. Memang rekomen sangat untuk uolls singgah.



Jumpa lagi di Part 2.

Adios!


No comments:

Post a Comment