Tuesday, 12 October 2021

Buku Antologi Legasi Abah VS Rentas Negeri

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


11.10.2021.

Walaupun pada tarikh ini kita telah mendapat kebenaran untuk merentas negeri namun saya tidak ada plan untuk ke mana-mana.

Kenapa?

Sebab bila-bila masa sahaja 'abang jnt' akan call. Tak hari ini, esok... tak esok, lusa... Jadi tak boleh ke mana-mana.

Semestinya nak merentas negeri itu penting, tetapi yang ini lagi penting.

Yang itu boleh tunggu, tetapi yang ini tak boleh tunggu dah.

Amboi...

Sejak bila pula ternanti-nanti panggilan 'abang jnt' ni?

Sejak tahu buku-buku Lelaki Anugerah Terindah ada dalam tangan mereka.

Cepatlah 'abang jnt'. Tak sabar dah ni nak bertemu muka.

Nota:
Masih ada naskhah buku yang belum bertuan. Sesiapa yang berminat untuk mendapatkan buku ini boleh hubungi saya.

Jumpa lagi.

Wednesday, 29 September 2021

Buku Antologi Legasi Abah Dah Masuk Kilang Cetak!

Teks: As Samsudin
Foto: UniKH

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


MasyaAllah... Tabarakallah...

Alhamdulilah, alhamdulillah, alhamdulillah.

Teruja sungguh bila mendapat khabar gembira bahawa kesemua buku Antologi Legasi Abah sudah berada di kilang cetak. Berita yang amat-amat menggembirakan buat seramai 360 pengkarya yang terlibat dalam 12 buah buku antologi ini.

Tambah gembira apabila melihat kaver terkini buku Antologi Legasi Abah yang amat cantik, memang boleh menambat hati semua orang untuk memilikinya.

Apa taknya, ada gambar penulis tamu di sudut kiri buku masing-masing.

Sekali pandang terus jatuh cinta!

Tahniah kepada semua pengkarya Legasi Abah terutamanya tim Legasi Abah ( 8 ) dan tahniah buat mak Sri Diah Shaharuddin dan ketua kami, Ustazah Norhafhizah Suliman di atas segala usaha dan penat lelah dalam penghasilan buku-buku ini.

Kawan-kawan yang telah menempah buku Lelaki Anugerah Terindah boleh tersenyum lebar sekarang. Tak lama lagi dah boleh peluk buku ini.

Kawan-kawan yang belum tempah tu, mai la tempah dengan As. Ada cenderahati istimewa As nak bagi tau.

Boleh tempah kat sini ya.


Terima kasih daun keladi.

Jumpa lagi.

Tuesday, 14 September 2021

Book Giveaway #1stYearwithShopee by farihajafri.com

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Klik banner kalau nak join ya :)

Jom geng kita support Giveaway ni. As kalau bab-bab buku ni memang tertarik sangat. Manalah tahu ada rezeki kan...

Giveaway ini berlangsung sehingga 10.10.2021.

So As nak kongsikan dua buah buku terbaik yang pernah As baca. As ni peminat novel-novel thriller, Jadi As nak kongsikan buku-buku thriller la.

Novel Projek 238 - B H Amir

Projek 238 menjalinkan unsur cinta, penipuan, keberanian, kecekalan, kecekapan dan kekecewaan. Ia bertolak daripada sepucuk surat layang penuh misteri kepada Perdana Menteri dan kemudian menggegarkan Bukit Aman. Izzat, ejen perisik yang amat berdedikasi mempertaruhkan nyawa untuk mencantumkan segala serpihan maklumat demi cintanya pada negara, agama dan bangsa.

Uranium 238 itulah puncanya. Tapi apakah projek yang dirancangkan? Siapakah yang terlibat dan mendalangi projek ini? Bagaimana Izzat menghadapi ancaman maut dengan melangkaui lautan dan benua?

" Pertemuan kita ini adalah bagaikan ombak yang memukul pantai. Sekali dia mencecah kaki kita, ia akan beredar dan tidak akan kembali lagi. Semestinya ombak lain pula yang datang. "

(TPP IZZAT, PDRM)

Igauan Maut - Ramlee Awang Murshid

Sebuah novel saspens yang memaparkan kisah dendam akibat daripada tragedi ngeri yang berlaku pada September 1963.

Dendam yang terpateri di hati dan beraja pada sepasang mata beracun, menuntut harga setitik darah dibayar dengan selaut darah dan nyawa yang hilang pinta dikembalikan, demi menebus maruah dan mencari keadilan dunia. Tiada lagi erti kemanusiaan dan kasih sayang yang baru tumbuh dibunuh. segalanya kecundang dalam memerangi badai emosi yang mengganas.

" Peristiwa hari ini bermula daripada peristiwa masa lampau dan ianya akan berlanjutan sehingga kita dijemput Tuhan. "
(Igauan Maut - RAM)

Kedua-dua novel ini memang karya yang amat hebat dan terbaik. Jika anda peminat novel-novel thriller, anda harus membaca novel ini.

Boleh dapatkan di shopee ya.

Jumpa lagi.

[2016] #15 Nasom Alor Setar Charity Run

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Nasom Alor Setar Charity Run
05 November 2016
Darul Aman Park, Jitra Kedah
7KM 8th Placing

Run For Autism!

Larian ini amat istimewa kerana ia adalah charity event untuk anak-anak autism. Dan yang bestnya juga, medal hanya disediakan untuk pelari yang memenangi tempat pertama hingga ke 15 bagi setiap kategori.

Nak medal kan? So, kena lari laju-laju la...

Best lari kat sini dan mengelilingi tasik Darul Aman tu...

Dan alhamdulillah, berjaya juga dapat no 8 kategori wanita. Dapatlah medal kecil comel tu sebagai kenangan untuk pertama kali podium. Hehehe...

Selain itu, ada banyak juga aktiviti yang diadakan di sini. Saya lepak sambil tengok kawan-kawan buat aktiviti.

Dan di sinilah pertemuan pertama Aku Dan Kamu. Pertemuan yang amat dekat di hati.


Nak baca lagi kisah larian saya? Boleh klik pautan di bawah.


Jumpa lagi.

Monday, 13 September 2021

Merdeka Running

Teks: As Samsudin
Foto: UniKH

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Sempena cuti Hari Kemerdekaan yang ke 64, awal-awal lagi dah plan nak mulakan hari dengan berlari di Ktc. Dah lama tak lari kat luarkan. Jadi nak buat comeback lah kononnya. 

Ramai pula geng-geng runner yang berlari pagi merdeka tu. Semuanya sempena meraikan hari kemerdekaan. Ada yang buat 31.8km, tak kurang juga yang berlari 10km dan ke atas. 


As dan Ilah pula memilih untuk berlari sejauh 6.4km sahaja. Sempena kemerdekaan yang ke 64 lah kaedahnya. Tapi plan tak menjadi sebab tersilap tengok jam.

Ingatkah dah cukup 6.4km tapi rupa-rupanya hanya 6.04km saja. Jadilah kan... janji ada juga bunyi 64 tu.. Hahaha...

Yang penting enjoy.

Jumpa lagi.

Wednesday, 1 September 2021

Selamat Hari Kemerdekaan Yang Ke 64

Teks: As Samsudin
Foto: UniKH

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.



Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 64.

Semoga kita semua bukan sahaja merdeka daripada pemikiran yang negatif bahkan juga merdeka daripada pandemik yang melanda negara.

Teruslah berwaspada kerana musuh kita kali ini sangat ganas dan merbahaya. Walaupun tidak dapat dilihat dengan mata kasar, kita tahu ia ada dan nyata.

Stay Safe and Follow SOP.

Jumpa lagi.

Saturday, 28 August 2021

Kari Udang Memikat Hati

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Hari ini As nak berkongsi resipi Kari Udang Memikat Hati yang menjadi kesukaan As dan Aliff. Senang sangat nak masak kari udang ni. Bahan pun ringkas saja.

Yang penting, ini adalah resipi nenek kesayangan kami.

Bahan-bahan:

  • Udang
  • 1 bungkus rempah kari ikan
  • 2 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • halba campur
  • daun kari
  • santan
  • 1 camt kerisik
  • sedikit cili padi dan cili hijau
  • garam dan kicap cair


Cara membuatnya:
  1. Hiris bawang merah dan bawang putih. Tumis bersama halba campur dan daun kari sehingga kekuningan.
  2. Masukkan rempah kari ikan yang telah dibancuh dengan sedikit santan. Masak sampai pecah minyak dan hilang bau rempah.
  3. Masukkan santan. Tunggu sehingga santan mendidih.
  4. Masukkan udang.
  5. Masukkan cili padi dan cili hijau. (As suka pedas)
  6. Masukkan kerisik, garam dan kicap cair secukup rasa. 



Dah siap. Boleh dihidang bersama nasi putih dan sambal belacan :)

Selamat mencuba ya.

Nota:
  1. Untuk bahan-bahan tumis tu tak perlu letak halia.
  2. Tak perlu masukkan air asam jawa.
  3. Kalau suka pedas, masukkan sedikit cili padi dan cili hijau (last sekali). Kalau tak suka tak apa.
  4. Untuk perasa, As suka letakkan hanya sedikit garam dan selebihnya As guna kicap cair cap ayam piru. :)
Jumpa lagi.