Tuesday, 14 December 2021

Manuskrip BKH Jodoh Cinta Sudah Hantar

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.



28 November 2021.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah swt yang memudahkan segala urusanku.

Setelah berhempas-pulas memerah otak akhirnya karya terbaru saya telah menemui titik nokhtah. Karya cinta yang akan dimuatkan dalam buku Antologi BKH Jodoh Cinta 2022.

Sebelum ini memang suka memuat naik status yang berbunga-bunga cinta tapi bila kena tulis karya berdasarkan kisah jodoh pertemuan #Asaliff, jenuh juga nak susun kata-kata.

Pada mulanya cemas juga bila mengingatkan tarikh penghantaran karya yang semakin hampir iaitu pada 26 November (tarikh asal) sedangkan karya bukan sahaja belum siap sepenuhnya bahkan pening dengan proses editing. 

Manakan tidak, baru separuh jalan menaip jumlah patah perkataan sudah melimpah ruah. Memang pening nak edit tu.

Tapi alhamdulillah, mak Sri Diah memang seorang yang amat memahami gelodak jiwa anak-anaknya. Dek kerana sayang, mak lanjutkan juga tarikh sehingga 28 November. Terima kasih mak yang cantik jelita.

Akhirnya berjaya juga siapkan karya jodoh cinta Pelari Misteri dan Turtle Runner. Dan alhamdulillah dapat juga hantar mengikut masa yang telah ditetapkan. 

Lega.

Nantikan kisah #Asaliff dalam Antologi BKH Jodoh Cinta 2022.

Jumpa lagi.

Friday, 10 December 2021

Semester 002 Universiti Inspirasi Kisah Hidup (UniKH)

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Masa semakin galak mencemburui kita.

Pantasnya masa berlalu. Sedar tak sedar Semester 002 Universiti Inspirasi Kisah Hidup (UniKH) telah berjalan selama dua bulan.

Kuliah satu hingga kuliah 18 telah pun selesai. Masya-Allah, terlalu banyak ilmu yang telah dicurahkan oleh pensyarah-pensyarah hebat UniKH bersama Rektor kesayangan, Mak Sri Diah Shaharuddin.

Ironinya, setiap kali bermulanya perjalanan penulisan buku antologi kisah hidup, ketenangan emosi saya berkocak. Dengan keadaan persekitaran yang tidak membantu, banyak kerja-kerja penulisan yang tertangguh.

Major renovation untuk Rumahku Syurgaku. Dahulu, semasa penulisan manuskrip Legasi Abah, kerja-kerja pengubahsuaian berlaku di bahagian belakang. Dan kini, selepas PKP, kerja-kerja pengubahsuaian bersambung pula di bahagian hadapan.

Banyak urusan yang menuntut perhatian. Bukan saja dari segi pemilihan kontraktor bahkan saya turut terlibat secara langsung dalam pemilihan bahan dan rekabentuk rumah idaman. 

Mana nak buat design tingkap, nak pilih pintu, nak pilih lantai jubin, siling, dan yang paling teruja adalah proses perincian rekabentuk untuk mini perpustakaan saya.

Kepenatan fizikal berjangkit ke mental. Apa taknya, penuh satu rumah dengan habuk dan debu. Dunia saya hanya di dapur dan bilik. Hidup bagaikan merempat.

Jiwa kacau!

Namun, dalam kesibukan yang bukan sedikit, saya bersyukur kerana masih mampu mengikuti semua kuliah yang telah ditetapkan. Walaupun ada kalanya wujud video-video nakal hasil intipan suami, namun saya tetap setia di kerusi sehingga kuliah selesai.

Perjalanan Semester 002 saya dalam mood berbunga-bunga. Tema BKH Jodoh Cinta membuatkan hati bercanda seirama. Teruja kerana berpeluang untuk menggarap kisah cinta terindah anugerah daripada Yang Esa. Kisah cinta Asaliff yang penuh dengan seribu satu cerita suka duka.

Nantikan kisah #Asaliff dalam Antologi BKH Jodoh Cinta 2022.

Jumpa lagi.

Tuesday, 23 November 2021

Manuskrip Baru 2022

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


23.11.2021...

Baru 50% cerita, belum lagi sampai tahap karya yang diinginkan. Tapi dah 900 patah perkataan.

Macamana tu?

Jomlah kita ulangkaji nota-nota kuliah Sem002 Universiti Inspirasi Kisah Hidup. Pasti ada jalan penyelesaiannya.

#bkhjodohcintaAs
#akudankamu
#kisahasaliff
#bukuantologi2022

Jumpa lagi.

Monday, 25 October 2021

Lelaki Anugerah Terindah Pulang Ke Kampung Bertemu Ayah

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


17.10.2021

Jom balik kampung.

Alhamdulillah, kali pertama balik ke kampung setelah kerajaan memberi kebenaran untuk merentas negeri. Kali ini kepulangan yang amat istimewa. Pulang membawa bersama Antologi Lelaki Anugerah Terindah untuk diperkenalkan kepada ayah tersayang.

"Wah, gambar ayah pun ada. Hang cerita ni betul ka?" komen ayah sambil menyelak helaian demi helaian buku Antologi Lelaki Anugerah Terindah.

"Kalau nak cerita pasal ayah, 15 tahun pun tak habis," ayah menambah lagi. 

Amboi ayah, bacalah dulu....

Aik, dan-dan tu pula ayah terus baca. 

Tak, tak... Ayah kena posing dulu dengan buku ni. Satlagi baru baca.

Ayah pun ikut sahaja permintaan anak. Tapi dalam kita sibuk nak ambil gambar pun sempat lagi ayah baca halaman pertama karya As tu.

Ayah oh ayah.




Jumpa lagi.

Friday, 22 October 2021

Lelaki Yang Ditunggu-tunggu Sudah Sampai!

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.


15.10.2021
6.30pm

Pulang dari kerja...
Sebaik sahaja kaki kananku melangkah masuk ke rumah, mata terus terpaku ke arah satu bungkusan hitam yang telah sedia menungguku di muka pintu. 


Bibir terus mengorak senyuman.

Memang dari pagi lagi sudah kecoh di grup wassap adik-beradik Legasi Abah ( 8 ) berkongsi khabar gembira bahawa buku yang ditunggu-tunggu dah sampai. Jadi bila tengok saja bungkusan hitam tu memang dah tahu barang apa.

Tak tunggu lama dah, laju saja tangan tu buka bungkusan. Tak sabar dah kan nak peluk buku Lelaki Anugerah Terindah. Tak sabar juga nak menikmati bau buku-buku baru. 

Bila dah dapat pegang buku tu memang rasa sebak sangat la. Apa taknya, hampir 9 bulan juga menanti lahirnya buku antologi kedua As ini.

Alhamdulillah....

Tahniah buat Mak Sri Diah, Ustazah Norhafhizah, penulis tamu kami, Ustazah Muzayyanah dan 32 adik-beradik tim LA 8. Cantik sangat buku kita kan. Masa semak galei pun hati dah terpaut apatah lagi bila dah dapat pegang dan peluk buku ni, memang tak boleh lepas la.



Kebetulan esoknya hujung minggu. Terus rancang nak balik kampung tunjuk buku kat ayah.

Kawan-kawan yang dah tempah dan kembar-kembarku mohon sabar sekejap ya. Bagi masa As bermesra dulu dengan buku-buku ni.

Seminggu jer, cukup seminggu As akan mulakan proses packaging dan pengeposan ya.

InsyaAllah, semoga Allah swt permudahkan segalanya. Amin.

Ohya, masih ada buku yang belum berpunya. Nak pinang mai la wasap cepat. :)

Jumpa lagi.

Thursday, 21 October 2021

Antologi Lelaki Anugerah Terindah Sudah Terbit

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.



SUDAH TERBIT!

ANTOLOGI LEGASI ABAH (8)

Tajuk: Lelaki Anugerah Terindah
Penerbit: Writers Write Services
Cetakan Pertama: Oktober 2021
Jumlah Mukasurat: 220
Harga: RM30 (tidak termasuk pos)

Saya kongsikan kata-kata daripada Puan Sri Diah, Editor pengurusan Antologi Legasi Abah.

"Tipulah kalau saya tak tersentuh hati dengan kisah lelaki anugerah Allah ini. 
Dialah imam, dialah arjuna hati. 
Abah yang hidupnya memikirkan kerja kerja kerja, berpanas, berhujan demi keluarga. 
Abah yang pertahankan anak-anak, lencun bajunya mengayuh basikal mahu semua zuriatnya berjaya dunia akhirat. 
Ada abah yang pergi dulu ketika anak-anak masih kecil. 
Ada abah yang tak sempat dibalas jasanya. 
Paling terharu ada abah yang dijemput pergi ketika naskhah ini sedang disiapkan, saya membaca tulisan itu dengan rasa sebak. 

Tahniah kepada semua 400++ karyawan #UniKH yang bijak, mengambil langkah segera, mendokumenkan kisah abah ini untuk tatapan legasi akan datang."

~ Sumber: Facebook Sri Diah Shaharuddin

"Setiap titisan keringatnya tidak pernah kenal erti lelah dan putus asa. 
Segala keperitan dan kepayahan ditelan dengan penuh kesabaran dan tawakal.
Doa yang berterusan demi melihat kejayaan seorang anak.
Sebuah buku yang sangat bermanfaat dan mampu membentuk jati diri seorang lelaki."

~ As Samsudin

Boleh dapatkan buku ini melalui pautan di bawah.

Jumpa lagi.

Tuesday, 12 October 2021

Buku Antologi Legasi Abah VS Rentas Negeri

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


11.10.2021.

Walaupun pada tarikh ini kita telah mendapat kebenaran untuk merentas negeri namun saya tidak ada plan untuk ke mana-mana.

Kenapa?

Sebab bila-bila masa sahaja 'abang jnt' akan call. Tak hari ini, esok... tak esok, lusa... Jadi tak boleh ke mana-mana.

Semestinya nak merentas negeri itu penting, tetapi yang ini lagi penting.

Yang itu boleh tunggu, tetapi yang ini tak boleh tunggu dah.

Amboi...

Sejak bila pula ternanti-nanti panggilan 'abang jnt' ni?

Sejak tahu buku-buku Lelaki Anugerah Terindah ada dalam tangan mereka.

Cepatlah 'abang jnt'. Tak sabar dah ni nak bertemu muka.

Nota:
Masih ada naskhah buku yang belum bertuan. Sesiapa yang berminat untuk mendapatkan buku ini boleh hubungi saya.

Jumpa lagi.