Sunday 29 May 2016

Filem Ada Apa Dengan Cinta 2

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Carian Google

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.



Sutradara: Riri Reza
Produser: Mira Lesmana
Penerbit: Miles Film, Legacy Pictures
Pelakon: Nicholas Saputra, Dian Sastrowardoyo, Titi Kamal, Sisi Priscillia, Dennis Adiswara

Masa berkunjung ke KL hari tu, saya sempat meluangkan masa menonton filem yang diperkatakan ramai iaitu filem Ada Apa Dengan Cinta 2 (AADC2) lakonan mantap Nicholas Saputra dan Dian Sastrowardoyo. Setelah ratusan purnama, pertemuan mereka semula ini hangat diperkatakan.

Sebenarnya saya tak ingat sangat cerita Ada Apa Dengan Cinta yang pertama tu, tengok pun gitu-gitu ajer masa keluar kat tv. Tapi saya memang nak tengok sangat AADC2, nak tengok Cinta dan Rangga sebab sekarang kan diaorang dah matang, saya suka lah. Kalau cerita budak-budak tu saya kureng sikit. Hahah!


Okay jom kita baca sinopsis filem AADC2.

Sinopsis
Cinta, Karmen, Maura, Milly dan Mamet bertemu di galeri milik Cinta. Mereka merencanakan liburan ke Yogyakarta. Tanpa pasangan, geng Cinta reuni dengan liburan di Yogyakarta.
Sementara Rangga masih di New York dengan kedai kopi miliknya. Pikirannya tidak fokus dan gelisah. Banyak yang menggelayut dalam pikirannya.
Rupanya, jalinan asmara Cinta dan Rangga tak mulus. Sempat bertemu kembali di New York, mereka berpisah pada tahun 2006 tanpa alasan yang jelas. Rangga memutuskan Cinta hanya lewat secarik surat tanpa membeberkan alasannya. Cinta marah.
Rangga dan Cinta bertemu kembali di Jogja tanpa direncanakan. Alam mempertemukan mereka, merajut hati yang mati. Namun Cinta bukan lagi Cinta yang dulu.
Sumber: www.bintang.com
Review

Saya ada terbaca review penggemar-penggemar filem tentang AADC2. Ada yang positif dan ada yang negatif. Apa-apapun semuanya mengikut kefahaman masing-masing. Bagi saya pula, saya suka sangat filem ini. Jalan ceritanya memang kelihatan lurus dan simple tapi saya sukakan suasana latar yang memaparkan pengembaraan mereka, percutian mereka. Ya, saya suka suasana tu. Mungkin sebab saya suka travel, jadi bila tengok percutian mereka tu saya rasa macam nak pergi bercuti jugalah. Percutian yang santai dan penuh dengan momen-momen indah.

Selain itu, saya sebenarnya nak juga bagitau yang saya sedih sikit la tengok cerita ni. Ada touching sikit la... tapi bukan sedih yang sampai menangis tu. Tak ada sebab nak menangis segala cuma masa tengok kisah Cinta dan Rangga saya terkenangkan something la. Saya rasa kisah cinta mereka sungguh romantik sebenarnya. Saya sukakan mainan perasaan tu. Dan mungkin juga sebab saya berjiwa seni (oh ye ke :D) jadi saya sukakan sesuatu yang indah, sesuatu yang halus, sesuatu yang penuh dengan kasih sayang. Loving la sangat. Hahah!

Lagi satu saya suka ayat ni... "antara kebodohanku dan keinginanku" . Saya dah lupa dialog lengkap yang Rangga tuturkan tapi saya amat terkesan dengan fragmen ni. Kenapa? Entahlah...

Okay, dah namanya review kan, so kena bagi bintanglah. Sebab saya suka, saya bagi 4/5*.




Akting para pemain AADC 2 siap tayang di bioskop mulai 28 April 2016


Adios!

4 comments:

  1. cerita zaman muda remaja...la ni dah remaja kertu...hehehe

    ReplyDelete
  2. Bilalah dapat tengok citer nie kat wayang.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ada lagi ke kat wayang...?
      Klu xsempat tggu cd kuar la..

      Delete