Wednesday 11 May 2016

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur MAEPS 2016 - Part 1

Teks : Masitah Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

[PBAKL MAEPS 2016]

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur MAEPS 2016 telah pun melabuhkan tirainya pada 9 Mei yang lalu. Alhamdulillah, saya berpeluang juga untuk berkunjung ke sana. Walaupun hanya dapat menghabiskan masa sehari saja kat sana namun saya tetap happy. Kalau sebelum ni memang ronda pi balik-pi balik tapi kali ini atas sebab-sebab tertentu dapat pergi sehari saja. Tak apalah, yang penting ada juga kenangan di tahun pertama kita berkampung di Maeps ini.

Saya bertolak dari Penang seawal jam 6:50am dan tiba di KLIA2 pada pukul 7:50am. Dari KLIA2 terus ambil ERL ke Putrajaya Sentral. Tiba di sana kira-kira jam 8:50am. Masih awal memandangkan shuttle bas ke Maeps hanya akan beroperasi jam 9:30am. So saya pi breakfast dulu la. Tepat 9:30am, shuttle bas ke Maeps pun tiba. Bayaran hanya RM1, memang jimat sungguh. Bukan saya seorang sahaja, ada hampir 15 orang penumpang yang turut menaiki shuttle bas ini.

Perjalanan ke Maeps hanya mengambil masa selama 20 minit. Kami turun di kawasan parking. Perjalanan ke dewan pesta buku tak jauh pun tapi boleh tahan la kalau nak jalan kaki. Kena panjat bukit, naik tangga ke atas... aduh, tak sanggup saya! Nasib baik ada disediakan tram. Best juga naik tram... sempoi sangat. Hehe...

Tram ni terus hantar ke Dewan A. Sesampai sahaja di sana mata tu dah disajikan dengan kiosk-kiosk yang menjual pelbagai jenis makanan dan minuman. Wah, meriah betul Food Truck ni. Ramai sangat orang. Semua pun ambil kesempatan isi perut dulu sementara tunggu dewan dibuka. Ada macam-macam menu dijual. Ada nasi lemak, bihun sup, mee sup, kuayteow sup, nasi ayam, segala macam roti dan ban. Pendek kata macam-macamlah. Saya tumpang tengok saja sebab dah breakfast tadi :)

Sebaik saja pintu Dewan A dibuka, saya terus masuk. Singgah dari satu booth ke satu booth. Tapi awal-awal lagi mata saya dah terpaut kat Kedai Pink Ain Maisarah. Setiap tahun booth ni memang menampilkan dekorasi yang amat menarik dan ceria. Sesuai dengan buku-buku yang ada dan sudah pasti ramai la nanti adik-adik yang melekat kat sini. Saya pun tak melepaskan peluang ambil gambar kat sini. #BlinkTravel


Lepas tu kita sambung jalan-jalan. Tak kisah booth apa, semua pun singgah sambil belek-belek buku. Sebenarnya kunjungan saya pada kali ini dengan satu azam iaitu tak mahu membazir. Saya target untuk beli 10 buah buku sahaja. So jom kita tengok siapa yang kena! :)

Jalan punya jalan tersinggahlah di Booth Karya Seni. Masuk jer pintu utama tu dah nampak kelibat novelis kesayangan saya, Sara Aisha. Memandangkan masih awal lagi, belum ada sesiapa yang beratur untuk mendapatkan tandatangan beliau jadi, saya ambil peluang tu untuk bergambar dengannya dulu la. Semua novel beliau saya dah beli termasuk novel terbaru berjudul Salju Kyoto. So masa untuk berposing saja lah! Sara Aisha ni kecil molek orangnya, tapi ideanya besar. Muka ada iras-iras kawan saya, Intan.


Lepas tu baru saya pi belek buku-buku terbaru terbitan Karya Seni dan Penulisan2u. Fuhhh.... banyak sungguh novel baru, mata tu dah haru-biru jadinya. Banyak sangat sampai tak tahu nak beli yang mana. Ingat..... 10 buah sahaja. Jangan nak mengada!! Haha!!!




Pilih punya pilih akhirnya saya beli novel-novel ni. Hanya lima buah sahaja, iaitu Assalamualaikum Cinta karya Zura Asyfar, Izinkan Aku Jadi Sayapmu karya Lily Haslina Nasir, Angin Cinta karya Aliesha Kirana, VVIP Di Hatiku karya Fatin Hassan, dan Tidak Pernah Sesal karya Umie Nadzimah. Cepat- cepat pi bayar kat kaunter sementara tak ramai lagi pengunjung.


Lagipun saya nak terus beratur untuk mendapatkan tandatangan novelis Zura Asyfar dan novelis baru Fatin Hassan. Nanti lambat-lambat ramai pula. Zura Asyfar memang dah kenal lama dengan karyanya Sebenarnya Saya Isteri Dia manakala Fatin Hassan pula baru nak berkenal-kenalan. :D



Tetapi tiba-tiba.... bila saya pusing belakang jer... eh eh, Bonde dengan Mas la. Memang rezeki sungguh jumpa diaorang kat booth Karya Seni ni. Bonde memang dah tahu dia nak datang pesta buku tapi Mas tak sihat katanya. Tengok-tengok Mas pun ada sekali. Hehe... Lepas tu apa lagi, kita pun posing dulu la. 


Okay, dah tengahari ya. Perut dah dah berkeroncong ni. Saya berempat dengan Bonde, Mas dan Fatin keluar dari dewan ke Food Truck untuk makan tengahari. Pengunjung makin ramai, memang penuh meja kat Food Truck tu. Okay, kami makan dulu. Nanti kita jumpa lagi di Part 2.

Adios!

2 comments:

  1. salam...

    as, noted pasal GA..tq2..saya akan join...as, tulislah cerpen. saya pun masih belajar gak..mana tau nanti kita boleh bergabung tulis novel sesama.nak tulis sorang-sorang ntah kesampaian ke tidak.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang plan nak tulis cerpen dan novel. Dah ada 2-3 cerita tapi semuanya half way. Idea xdak, xtau nak sambung macamana. Ada yg sampai bab 3 ja.. klu cerpen pula xpandai nak tulis pendek2... baru cerita sikit saja dah sampai berapa mukasurat. Kalau tulis sampai ending jadi panjang tak macam cerpen pulak. Kena pi bengkel lagi ni... jom kita p bengkel..

      Delete