Wednesday 16 March 2016

Taman Ular & Reptilia Sungai Batu Pahat Perlis

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dah puas shopping dan makan-makan kat Padang Besar. Sekarang kita nak gerak pi tengok ular pula. Taman Ular & Reptilia atau Snake Farm ini terletak di Sungai Batu Pahat, kira-kira 10km dari Kangar Perlis. Ia dibuka kepada orang ramai setiap hari bermula pukul 9am - 6pm. Harga tiket untuk dewasa ialah RM4 dan untuk kanak-kanak RM1.


Sesampai saja kami disambut dengan kereta kuda. Eh, tak lah. Ada kereta kuda kat sini... sape rasa-rasa nak naik boleh jaa...


Kat sini orang tak panggil Taman Ular... kita sebut Snake Farm. Hehe.. Kat sini ada macam-macam spesies ular, ular tempatan dan ular luar negara. Kira-kira hampir 150 ekor ular ada kat sini termasuklah ular sawa, ular kapak dan ular tedung selar. Ada ular yang diletakkan di dalam ruangan bertutup sebagai pameran dan ada juga yang diletakkan di luar untuk tatapan para pengunjung. Kalau kat luar tu kira macam dok dalam habitat dia yang sebenar la.

Lepas tu ada juga show ular kat dalam tu. Bukan show saja tapi kita juga boleh try pegang dan bergambar bersama. Haha... tak takut ke?? Saya kan, sebenarnya geli dengan ular ni. Kalau boleh tak maulah gi tengok ular. Tapi bila dah pi sini, boleh pula terbergambar dengan ular. Apalah!



Kat sini juga ada haiwan-haiwan lain seperti burung unta, iguana, buaya, burung dan lain-lain lagi. Budak-budak memang sukalah tengok haiwan-haiwan ni. Kalau dapat pi zoo lagi depa suka sebab lagi banyak haiwan yang ada.



Tarikan lain yang ada kat sini sudah semestinyalah pameran 3D yang begitu menarik. Kita boleh bergambar kat situ dengan pelbagai aksi dan gaya. Masing-masing mencuba berikan aksi yang terbaik.


 



Okay, hari pun dah lewat. Nak kena gerak balik Kulim dah.

Adios!

No comments:

Post a Comment