Tuesday 15 March 2016

Shopping Kat Padang Besar Perlis

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Kali ni kita nak pi jalan-jalan ke Perlis pula. Kebetulan saya ikut team KRT dalam lawatan rasmi ke Jerlun. Dah alang-alang ke sana kami teruskan perjalanan ke Perlis. Kalau dah sampai Perlis tu tidak sah kalau tak singgah Padang Besar, tempat shopping terbesar kat Utara. Ia terletak bersempadan dengan negara Thailand.

Padang Besar merupakan sebuah pekan yang terkenal sebagai syurga membeli-belah dengan harga murah. Murah ke? Pada saya murah atau tak bergantung kepada kepandaian kita dalam bab tawar-menawar. Kalau pandai tawar, murahlah jadinya.

Kat sini ada dijual pelbagai jenis barang termasuk pakaian, pinggan-mangkuk, peralatan dapur, pelbagai jenis alat permainan, barangan hiasan rumah, makanan dan macam-macam lagilah. Seronok cuci mata tengok barang-barang ni.

Dan yang paling best makanan lah. Bukan sahaja makanan masyarakat Melayu bahkan kat sini rata-ratanya ada dijual makanan dari sempadan Thailand. Contohnya Pulut Mangga, Pulut Durian, Pulut Ayam, tomyam dan sewaktu dengannya tu tak payah ceritalah. Majoriti gerai makanan ala Thai. Ha, dapat makan puas-puas. Tak payah pi Danok pun tak pa, kat sini semua pun ada!

Saya hari tu tak shopping apa pun. Just beli barang-barang wajib kalau pi jenjalan tempat orang. Apa barang wajib tu...? Sudah tentulah t-shirt Padang Besar, keychain dan fridge magnet untuk kengkawan. Selebihnya, makan sajalah. Pulut Ayam dan Choconut Shake sudah semestinya. :)


 



Okay, lepas ni nak pi singgah Snake Farm sat. Nak tau cerita kami...? Stay tune!

Adios!

4 comments:

  1. btul2, x sah kalau x singgah pdg besar. mmg puas shopping kat sini. siap boleh tawar mnawar lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan... berjam-jam kat sana pun tak terasa...

      Delete
  2. bestnya jenjalan....nak2 cuti sekolah ni...

    ReplyDelete