Thursday 16 August 2018

#MalaysiaMembaca: Apakah 10 buku kegemaran anda?

Teks: As Samsudin
Foto: FB Dr Maszlee & Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


#MalaysiaMembaca

Idea ini telah dicetuskan oleh Menteri Pendidikan Malaysia, Dr Maszlee Malik yang dipostkan di Facebook miliknya. Rata-rata sekarang ini, ramai yang menyahut seruan dan berkongsi 10 buku kegemaran dengan tagar #MalaysiaMembaca. Idea ini sejajar dengan hasrat beliau untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara membaca tahun 2030.

Jadi, sebagai rakyat Malaysia amnya dan pencinta buku khasnya, saya juga ingin bersama-sama beliau dan sahabat-sahabat yang lain untuk berkongsi 10 buku kegemaran saya. Tapi sebelum tu... Kalau anda follower saya yang tegar (Cewahhh...ada ke follower tegar saya kat sini? ) Korang maybe perasan yang saya pernah berkongsi tentang 10 Novel Kegemaran Saya dalam entri saya sebelum ni. Entri tu dah lama... 9 September 2014. Lama kan...

Kalau uolls nak baca entri tu, boleh klik link kat bawah ni :)


Dan kali ini, sebagai respon kepada idea Dr Maszlee, saya kongsikan 10 buku kegemaran saya di tahun 2018. Mungkin ada antaranya sama dengan apa yang pernah saya kongsikan dahulu. Yelah, dah nama pun buku kegemaran kan, so for sure buku yang saya suka dulu tetap menjadi buku yang saya suka sekarang. Dan kalau ada buku lain yang tersenarai, tidak bermakna buku dulu tu dah tak menjadi buku kegemaran kan. Tapi yelahhh, bila kita dah baca buku baru yang lain, mungkin buku tu lebih bagus dan lebih terkesan di jiwa, jadilah ia buku yang digemari sekarang.

Dan senarai ini mungkin akan berubah lagi pada masa akan datang. Betul tak? Haha... panjang bebel la pulak kan. Biasalah... jari-jemari ni kalau dah dapat mengetuk papan kekunci... dia laju semacam. Kalah pace berlari.... hahah~

Okay dahhh... jom kita tengok senarai buku yang saya suka di tahun 2018.


10 Buku Kegemaran Saya.
====================
  1. Projek 238 - B H Amir
  2. Cinta 24 Jam - Andrei Aksana
  3. Salju Kyoto - Sara Aisha
  4. Ombak Rindu - Fauziah Ashari
  5. Andai Itu Takdirnya - Siti Rosmizah
  6. Satu Janji - Ramlee Awang Murshid
  7. Bagaikan Puteri - Ramlee Awang Murshid
  8. Detik Debar - Eyman Hykal
  9. Jangan Percaya - Syaida Ilmuna
  10. Aku Lelakimu - Sara Aisha
Dan... ini pula buku yang saya tengah baca sekarang!

I'm Not A Monster - Sara Aisha

Okay, saya dah kongsi. Bagaimana pula anda? Cepat kongsikan 10 buku yang anda suka... boleh kita sama-sama dapatkan buku yang tak pernah baca lagi tu nanti.

Jom kita membaca!

P/S: Salju Kyoto missing dari pic ni... xtau pi mana novel tu, cari tak jumpa. Huhu..

Much💗,

4 comments:

  1. Ada buku-buku yang saya dah baca, ada yang tengah usaha nak beli.. Ada yang baru first time Sha tengok.. Thanks for sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama... Buku apa yang Sha paling suka ya?

      Delete