Friday 8 May 2015

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 Part 1

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2015 telah pun melabuhkan tirainya. Terima kasih kerana memberikan saya kenangan yang cukup indah. Macam biasa, saya join pada hujung minggu pertama pesta buku. Kalau diikutkan memang plan nak pergi masa cuti Hari Pekerja tapi memandangkan saya akan menghadiri Majlis Pelancaran Novel Siti Rosmizah di Seri Pacific Hotel pada 25 April jadi saya tukar plan la. Pergi awal dan terpaksa ambil cuti satu hari (sebab Isnin baru saya balik) kalau join masa Hari Pekerja... selamat cuti saya :) Jumaat 24 April tu, lepas habis kerja saya terus pergi KL. Naik flight sebab tu cepat. Sampai PWTC dalam pukul 11:30pm. Tak buat apa dah... terus tidur.

25 APRIL 2015.

Pagi tu, seawal jam 9am saya dah keluar untuk menghadiri majlis Siti Rosmizah. Dengan perut lapar semalam dinner McD saja kat airport... saya dah berangan-angan nanti breakfast nak makan banyak-banyak kat majlis tu nanti.

Tapi alamak... hampanya rasa hati. No breakfast provided. Hmmm...okay...:( Tinggallah saya dalam kelaparan. Ala... saya tak tahu...kalau saya tahu awal-awal lagi saya dah makan... Majlis SR berakhir dalam pukul 1pm++. Mula-mula ingat nak pi makan dulu tapi tiba-tiba pula teringat nak jumpa novelis Rozita Abd Wahab dan Chef Lin kat Pavilion Karangkraf. Diorang ada sampai pukul 2pm saje. Kena pi juga sebab dah pesan kat Rozita suruh tunggu. Jadi tak pi makan dulu la... terus pi sana. Beli novel apa yang patut dan terus jumpa diorang dulu.



Masa pilih-pilih novel terjumpa dengan novelis Moon aka Murni Aqila yang super duper vogue. Terus bergambar dulu ngan dia. Moon ni baik orangnya... teringat dulu pertama kali jumpa pun dah boleh berbual mesra macam kenal dah bertahun-tahun lamanya. Pastu jumpa novelis A. Darwisy pula. Yang ni jangan kata la, memang super duper stailo. Novelis terhangat di pasaran sebab novel terbaru Nua, Jangan Biar Dia Masuk memang meletup-letup. Letak jer hilang, susun baru jer habis ranap. Hahaha... memang terbaik la Bro...

 


Pastu baru teringat yang saya memang teringin sangat nak jumpa dengan Lynn Dayana. Sebelum ni dah pernah jumpa tapi lama dah, dalam empat tahun lepas kot. Memang lama sangat kan... tapi hari tu terlupa nak cari dia... dah tengok kat meja penulis dia tak ada... so terlupa terus la. Dah la perut lapar...

Masa tu jangan cakap la... memang dah lemah kaki, tangan dan lutut. Lapar kan.. Tapi memandangkan tangan dah penat menjinjing buku+novel yang boleh tahan beratnya tu, jadi kita balik hotel dulu. Simpan semua barang pastu terus pi balik PWTC. Macam biasa nak cari nasi lemak tapi sekali lagi hampa sebab nasi lemak dah habis daa... Naik kat level 3 pi makan bihun sup. Jadilah... sedap pun sedap :)

Lepas makan terus balik bilik rehatkan diri. Petang dalam pukul 6pm baru saya pergi balik ke PWTC. Tu pun pi Pavilion Karangkraf juga. Kira hari ni baru pi jenguk Karangkraf saja la. Tempat lain tak ronda lagi. Kali ni saya pi jumpa adik kat bahagian langganan pula. Setiap tahun jumpa dia, kalau pi Karnival Karangkraf pun jumpa dia juga. Senang berurusan dengan dia. Tapi lupa pula nak tanya nama. Hehe... kenal dah lama... berbual mesra tapi nama tak tahu. Okay tak apa, lain kali saya tanya nama dia ;)

Best tau renew langganan majalah kat pesta buku sebab dapat banyak hadiah. Hoho... suka tahap gaban... Eh ada ka pepatah macam tu? Apa-apa jer lah yer... Saya langgan majalah SDK, Nur, Hijabista dan Libur. Pastu boleh pilih hadiah apa nak. Bab ni saya paling suka... tapi sedih juga sebab hajat di hati nak ambil microwave tapi memandangkan saya naik flight, susah la pula nak bawa balik nanti. Jadi saya pilih barang-barang lain la. Tengok kat bawah ni... best kan hadiah dia. Jangan jeles tau...


Jalan-jalan lagi terjumpa pula dengan novelis Weeda Airiza. Borak-borak  dulu ngan dia... gossip-gossip apa yang patut. Weeda ni pun friendly macam bonda dia... memang baik dan rendah diri. Novel terbaru beliau berjudul Jual Beli Cinta. Siapa yang belum beli, kena beli tau :)


Pastu balik hotel dulu. Dalam pukul 8pm baru saya pi balik sebab nak tunggu cabutan untuk Karangkraf Pemurah Giler. Tapi nama saya tak naik pun... tak ada rezeki... tak apalah :) Sebenarnya saya demam, badan macam lemah sikit. Sebab itulah saya pergi PWTC sekejap-sekejap sahaja. Sekejap kat sana, sekejap balik bilik hotel. Nasib baik hotel sebelah PWTC jer :)

Malam tu lepas makan malam (lewat juga makan dalam pukul 11:30pm) saya terus tidur. Esok plan nak ronda PWTC sebaik sahaja pintu dibuka. Awal pun tak awal la... dalam pukul 10am :)

Okey, sekian cerita untuk hari ini. Jumpa esok!

Adios!

No comments:

Post a Comment