Friday 14 September 2018

7 Days 7 Book Cover Challenge #4

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

#MalaysiaMembaca

Hari #4 : Selama 7 hari, saya akan pos gambar novel yang saya suka - tiada ulasan dan tiada penerangan - dan setiap hari saya akan calonkan seseorang pada pos saya untuk cabaran ini dan menggalakkan mereka melakukan hal yang serupa.

Saya dicalonkan oleh sahabat Blogger Bonde Zaidalifah Aisheteru.

Untuk hari #4, saya calonkan rakan pembaca, Kak Norazipati yang sudah baca beratus-ratus malah beribu-ribu buah novel mungkin.

Okay semua, untuk hari ke 4 ni saya nak share sebuah novel karya penulis dari Singapura. Novel yang saya maksudkan ialah Dedaun Hijau Di Angin Lalu karya Manaf Hamzah.


No automatic alt text available.

Dedaun Hijau Di Angin Lalu - Manaf Hamzah

Sinopsis
======
Seolah kancah kehidupan ini terlalu panjang bagi Intan. Bertenggang dengan orang-orang kampung yang menjangkakan dia anak luar nikah justeru semenjak lahirnya tidak tahu siapa dan di mana ayah kandungannya, maka kehidupan yang dilalui itu sudah pasti dirasakan beranjau. Lebih-lebih lagi dirinya terjebak dalam perangkap perkahwinan tangkap basah.

Intan lalu dibawa ke kota dan suaminya itu meletakkan taraf dirinya sebagai tukang gaji. Meskipun tidak pernah merasa dicinta dan disayangi, Intan sanggup bersabar dan tabah, bahkan dalam diam-diam bercambah pula kasih sayang Intan kepada anak angkatnya dan semakin mendalam pula cinta Intan kepada suaminya. Tetapi sampai mana gerangan Intan dapat betahan dengan sikap menyerahnya itu?

Novel ini memaparkan komplikasi watak manusia yang membawa unsur-unsur percanggahan jiwa seorang doktor muda yang berhati batu dengan seorang wanita yang sentiasa menyerah dan akhirnya mengambil sikap tegas, tetapi ketegasan itu hampir-hampir menjerumuskan dirinya ke dalam jurang kegelapan.

Di samping keraguan watak yang mengangkat ciri-ciri simpati dan tipu daya manusia. Umpamanya ibu saudara jatuh cinta kepada anak saudaranya, abang makan adik tirinya, kawan menelan kawan, seorang pemuda jatuh cinta kepada isteri orang dan lain-lain yang berunsur suspen demi suspen.

So, check it out guys at Book Station.

Selamat Membaca.

Much💗,


6 comments: