Thursday 3 March 2016

Cuti-Cuti Alor Setar: Rumah Merdeka

Teks: Masitah Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Rumah Merdeka merupakan rumah kelahiran Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama. Sama macam Rumah Kelahiran Mahathir, Rumah Merdeka juga merupakan tempat yang wajib dilawati ketika berada di Alor Setar.

Ia terletak di bandar Alor Setar di belakang Hotel Royale, Jalan Putera. Memang senang sangat nak cari. Tiada bayaran masuk dikenakan. Pertama kali singgah ke Rumah Merdeka, hati dah jatuh cinta. Cantik sangat rumah ni.

Rumah Merdeka milik Bapa Kemerdekaan Malaysia, Tunku Abdul Rahman ini mempunyai banyak kenangan dan sejarah penting yang dapat dilihat oleh generasi muda pada hari ini. Ada banyak artikel yang dipamerkan di ruang atas Rumah Merdeka tapi tak dapat ambil gambar. Kamera tak dibenarkan yea... Sebab tu uolls semua kena datang melawat sendiri Rumah Merdeka ini. Amatlah rugi kita digelar Anak Merdeka tapi tak pergi menjejakkan kaki ke Rumah Merdeka. Hahah, tetiba!!

Selain itu, susun atur perabot dan segala barang-barang lama milik Tunku Abdul Rahman dan keluarga memberikan gambaran yang jelas tentang kehidupan Tunku dahulu. Di sini juga disediakan ruang untuk menonton video Sejarah Kemerdekaan Malaysia.

Yang paling saya suka, suasana di sekitar Rumah Merdeka ini amatlah tenang dan damai dengan lanskap yang menarik. Hijau saujana mata memandang.




Jadi, kalau datang Alor Setar jangan lupa berkunjung ke sini. Dan jangan lupa bergambar kenangan :) Nak lepak lama-lama pun boleh sebab suasana amat mendamaikan.






Okay, jom kita gerak ke destinasi Ke-10 di Alor Setar Kedah.

Adios!

No comments:

Post a Comment