Saturday 1 September 2018

7 Days 7 Book Cover Challenge #3

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

#MalaysiaMembaca

Hari #3 : Selama 7 hari, saya akan pos gambar novel yang saya suka - tiada ulasan dan tiada penerangan - dan setiap hari saya akan calonkan seseorang pada pos saya untuk cabaran ini dan menggalakkan mereka melakukan hal yang serupa.

Saya dicalonkan oleh sahabat Blogger Bonde Zaidalifah Aisheteru.

Untuk hari #3, saya calonkan Novelis kecil molek yang amat baik hati... Novelis hebat yang sentiasa merendah diri iaitu Damya Hanna. Kalau nak tahu, karya beliau berjudul Sepi Tanpa Cinta merupakan novel pertama yang menjadi penghuni mini library saya.

Oh ya, Mentor saya pesan... kalau nak jadi penulis hebat macam dorang, kena baca buku yang dorang baca. So Damya Hanna, sila share buku-buku tu ya :).😅

Okay semua, untuk hari ke 3 ni saya nak share sebuah novel Kesusasteraan Afrika Moden yang menjadi bahan kajian saya semasa di Universiti.


Laungan Kebebasan - John Briley

Sinopsis
======
Sebuah novel berdasarkan lakon layar untuk Cry Freedom (Laungan Kebebasan) yang diubahsuai daripada dua buku cerita benar karangan Donald Woods berjudul Biko dan Asking For Trouble.

Kisah ini terlalu banyak menimbulkan kontroversi sehingga sebuah negara berusaha menutupnya, pegawai-pegawai polis berbohong tentangnya dan seorang lelaki beserta keluarganya membahayakan nyawa  mereka untuk mendedahkannya.

Kisah ini ialah kisah Steve Biko, tokoh politik berkulit hitam yang masih muda. Kisah ini juga ialah kisah tentang Donald Woods, editor dan tokoh yang amat giat menentang aparteid. Woods lari meninggalkan negaranya untuk memberitahu dunia tentang Biko dan peristiwa yang menyelubungi kematiannya.

Keseluruhan jalinan cerita novel Cry Freedom (terj .) Laungan Kebebasan karya John Briley memaparkan suasana kehidupan masyarakat Afrika Selatan di bawah tekanan Apartheid. Namun demikian, novel ini masih kekal segar sebagai sebuah karya fiksyen yang menarik

So, check it out guys at Book Station.

Selamat Membaca.

Much💗,

2 comments: