Friday 26 March 2021

House Renovation Part 1 - Pecah Tanah

Teks: As Samsudin
Foto: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Amboi, sibuk ke tu?

Saya memang sibuk sekarang. Ada beberapa urusan yang menuntut perhatian dan perlu diselesaikan dengan segera. Walau apa pun, tetap enjoy dalam menempuhi kehidupan sehari-hari.

Sibuk yang menggembirakan.

Gembira la, sebab sibuk dengan urusan renovation rumah. Lagipun memang dari dulu impian saya nak buat renovation ni cuma ada saja halangan. Kali ini bila dah selesai semua urusan dan masa pun dah sampai, kita teruskan saja la apa yang dah dirancang.

Renovate apa tu?

Buat kitchen extension saja. Keluasan 15 x 20 kaki. Nama saja untuk dapur tapi saya siap buat bilik dan bilik air. Jadi kecil saja bahagian dapur. Boleh la... dapur besar-besar pun bukannya rajin masak kan. Eh, ye ke tak masak? Masak juga la sekali sekala.... Hehehe....

Semasa buat keputusan nak renovate rumah ni, buat survey juga lah beberapa kontraktor. Ingat nak cari yang murah, tapi bila dah murah mestilah kualiti pun sepadan dengan harga kan. Risau juga sebab kita nak pakai lama, mesti nak yang berkualiti kan. Tak nak la nanti lepas lima enam tahun ada crack sana sini. Kena keluar duit lagi.

Akhirnya saya pilih kontraktor yang dulu saya pernah bekerjasama dengan dia masa pecah master bedroom untuk dijadikan ruang tamu dan juga tukar siling bilik. Kontraktor ni kawan saya juga sebenarnya.  

Precioustech Engineering & Construction Sdn Bhd
Sharles 0165114164

Memang senang berurusan dengan Sharles. Nak berbincang tu memang tak ada masalah sebab dia ni boleh terima pendapat dan memberi pendapat. Saya boleh pilih mengikut apa yang saya nak, dan dia akan bagi nasihat sesuai atau tidak. Kira boleh berbincang dengan baik dan hasilnya sama-sama puas hati.

Alhamdulillah, kerja-kerja pembinaan dah pun bermula. Korek lubang dulu kiri kanan untuk bina lantai beam, tiang kapet dan siap ukur keluasan mengikut pelan yang telah dipersetujui.







Kiranya kesibukan saya ni dijangka akan berlanjutan sehingga raya. Tapi tak apa, just enjoy the life to the fullest. Okeylah, nanti di lain entri saya kongsikan lagi tentang renovation ni ya.

Jumpa lagi.

10 comments:

  1. wow x sabar nak tgk hasil

    ReplyDelete
  2. wah... ok la tmbh bilik kat blkg satu...
    dekat ngan dapur plak tu hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tambah juga ret sebab master bedroom dah lama pecah besarkan ruang tamu... tak cukup bilik... hehehe

      Delete
  3. Beraya dengan dapur baru ye nanti. Alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, harap-harap sempat la siap sebelum raya. Alhamdulillah...

      Delete
  4. aa tak sabar nak tgk finish product, mesti cantik

    ReplyDelete
  5. hopefully by raya, semua dah settle dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, harap-harap settle la semua cepat. Nak puasa ni, nak kena masak sahur... huhuhu...

      Delete